Reputatie GarantieWees bewust van uw online reputatie, meld u aan op reputatiegarantie.nl! Maak GRATIS gebruik van de Online Reputatiemonitor.

E-commerce en Webshops

Het aantal online aankopen is dit jaar alweer toegenomen. De webwinkelcijfers lagen volgens een onderzoek van PostNL 7% hoger dan in de eerste maanden van 2011.

E-commerce is hot! Steeds meer handel wordt via internet gedreven en met het oog op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren is dat natuurlijk ook logisch. Maar nu eerst even terug naar de basis: Wat is e-commerce eigenlijk? Ten eerste staat de ‘e’ in e-commerce voor electronic. Door Wikipedia wordt e-commerce omschreven als een “verzamelnaam van alle manieren waarop via computernetwerken (bijvoorbeeld het internet of een extranet) handel bedreven kan worden”.

Soorten e-commerce

Er zijn verschillende soorten e-commerce, zoals bijvoorbeeld:

  • Business to Business (B2B)
    B2B is simpelweg handel tussen twee bedrijven op internet. Een voorbeeld hiervan is MAKRO, MAKRO is een bedrijf dat alleen producten verkoopt aan andere bedrijven. Naast 16 filialen heeft MAKRO ook een webshop, zodat de afnemers ook online hun producten kunnen kopen.
  • Business to Consumer (B2C)
    Naast B2B is er ook B2C, dat is handel op internet tussen een bedrijf en een consument. Een voorbeeld hiervan is bol.com, maar ook wehkamp. Deze webshops zijn bedoeld voor consumenten.
  • Consumer to Consumer (C2C)
    Ook is er C2C, wat simpelweg handel tussen consumenten betekent. Het bekendste voorbeeld hiervan is Marktplaats, waar nieuwe en tweedehands goederen en diensten verkocht en gekocht worden door consumenten.
  • Business to Business for Consumer (B2B4C)
    Ten slotte is er B2B4C. Een voorbeeld hiervan zijn supermarktartikelen.

In de rest van dit artikel willen we het met name hebben over B2C, omdat vooral dit een groeiende business is, waaraan veel voordelen, maar ook een aantal nadelen verbonden zijn.

Voordelen van een webshop

Ten opzichte van een fysieke winkel heeft een webshop in ieder geval al een groot voordeel. Dat is dat u geen geld kwijt bent aan een pand, want een webshop kunt u gewoon vanuit uw huis runnen.

Als er naast een fysieke winkel een webshop opgestart wordt, is dat natuurlijk de manier om de bestaande klantenkring uit te breiden. Verder is het natuurlijk een nieuwe dienst die aangeboden wordt aan de bestaande klantenkring. Er kan ook de mogelijkheid geboden worden om de producten in de winkel op te halen, dit genereert een extra koopmogelijkheid, want wellicht koopt de klant dan in de winkel nog iets extra’s .

Een ander groot voordeel is dat een webshop niet gebonden is aan openingstijden. Hoewel het niet nodig is de hele dag met de webshop bezig te zijn, is een webshop 24/7 open. Dit is niet alleen voor het bedrijf een voordeel, maar ook voor de consument.

Voor de consument bieden de webshops nog een aantal voordelen. Een groot deel van de mannen en een klein deel van de vrouwen houdt bijvoorbeeld niet van winkelen. Voor die mannen en vrouwen is het natuurlijk erg handig dat ze er niet op uit hoeven voor bijvoorbeeld een nieuwe outfit, maar dat die nieuwe outfit gewoon naar hen toe komt.

Ook is het door een webshop mogelijk iets te bestellen aan de andere kant van het land (of het buitenland), zonder er helemaal naartoe te hoeven. Het is dus door webshops mogelijk om gewoon producten te bestellen vanuit een luie stoel en ook dit is voor consumenten ook een groot voordeel.

Nadelen van een webshop

Natuurlijk zitten er naast voordelen ook een aantal nadelen aan een webshop.

Een belangrijk nadeel is bijvoorbeeld dat bezoekers van de webshop producten niet echt kunnen bekijken en aanraken. Het is daarom soms moeilijk inschatten of het product echt is wat ze voor ogen hebben. Hier valt tegenin te brengen dat het niet heel moeilijk hoeft te zijn om producten terug te sturen en dat het een service van het bedrijf kan zijn dat er gratis producten geruild kunnen worden. Daarnaast wordt het door 360° fotografie steeds gemakkelijker een product goed in beeld te brengen.

Een ander nadeel is dat downtime (dat de server offline gaat) ervoor kan zorgen dat de hele handel op non actief komt te staan. Dit kan minuten maar ook uren duren, wat betekent dat er veel geld wordt misgelopen. Om dit te voorkomen, zal er bij het opzetten van een webshop gekozen moeten worden voor een goed hostingbedrijf.

Tenslotte is een belangrijk nadeel dat mensen in een webshop niet snel in de verleiding komen om meer te kopen. In een fysieke winkel zien klanten vaak nog meer producten die ze leuk vinden en nemen ze vaak meer mee dan gepland. In een webshop komt dit minder vaak voor, omdat mensen gerichter kunnen zoeken. Toch is ook hier een vrij simpele oplossing voor, namelijk op de website een blokje tonen waarin staat: “mensen die dit kochten, kochten ook …” en daarnaast een aantal producten laten zien. Zo komen klanten toch eerder in de verleiding om net iets extra’s te kopen. Als er een fysieke winkel naast de webshop is, kan er ook weer de mogelijkheid geboden worden om de producten in de winkel op te halen, dat genereert ook weer een extra koopmogelijkheid.

De voordelen winnen het van de nadelen

De conclusie die wij graag uit het voorgaande willen trekken is dat het hebben van een webshop ondanks een paar nadelen toch behoorlijk veel op kan leveren. Voorbeelden van wat het op kan leveren zijn: niet gebonden zijn aan openingstijden, een grotere klantenkring en geen kosten voor een pand. Ook voor consumenten heeft een webshop een aantal voordelen, namelijk het product komt naar hen toe i.p.v. dat ze erop uit moeten en ze kunnen producten kopen aan de andere kant van het land zonder daar naartoe te moeten.  De vele voordelen wegen op tegen de nadelen en met een beetje denkwerk zijn deze nadelen prima te ontwijken.

Denkt u eraan ook een webshop op te zetten? Universal XS kan u hierbij helpen! U kunt hierover vrijblijvend contact met ons opnemen.

Een voorbeeld van een webshop die Universal XS heeft gemaakt, is www.onlinepolaroids.nl.

 

Neem contact op

Vragen?