Reputatie GarantieWees bewust van uw online reputatie, meld u aan op reputatiegarantie.nl! Maak GRATIS gebruik van de Online Reputatiemonitor.

Multiscreening

“We are a nation of multiscreeners. Most of consumers’ media time today is spent in front of a screen – computers, smartphone, tablet and TV.”

Dat stelt Google in het artikel: ‘The New Multi-Screen World: Understanding Cross-platform Consumer Behaviour’. En geef Google eens ongelijk: overal waar u kijkt ziet u mensen op een schermpje kijken, de hele dag door. In de bus ziet u mensen met een smartphone of een tablet en in de trein ziet u meestal wel een aantal laptops voorbij komen. Loopt u in een drukke winkelstraat, zelfs dan ziet u constant mensen op hun smartphone kijken. Kortom, schermen overheersen niet alleen binnenshuis, maar ook buitenshuis.

Google heeft onderzoek gedaan naar de wereld van de verschillende schermen en hoe deze schermen gebruikt worden. Wat aan de uitkomst van dit onderzoek allereerst opvallend is, is dat we gemiddeld van onze vrije tijd 4,4 uren voor een scherm zitten. Dat is dus in totaal bijna 20% van onze tijd die we in schermpjes steken. Deze tijd is verdeeld tussen vier apparaten: televisie, laptop/PC, tablet en smartphone. Het gebruik van deze schermen door elkaar wordt multiscreening genoemd.

Soorten Multi-screening

Google onderscheidt twee soorten multiscreening, namelijk sequential (opeenvolgend) en simultaneous (tegelijkertijd). Sequential betekent dat je een doel hebt en daarvoor van het ene apparaat naar het andere switcht. Je gebruikt de apparaten dus niet tegelijkertijd. Bij simultaneous multiscreening gebruik je meer dan één apparaat op hetzelfde moment. Dit hoeft niet per se voor hetzelfde doel te zijn.

Multiscreening Mobiele Website

Een ander belangrijk verschijnsel is dat volgens Google de televisie niet langer onze volledige aandacht vereist. 77% van de televisiekijkers gebruikt terwijl hij of zij televisie kijkt ook een ander device. Reclame op televisie is bijvoorbeeld de aanleiding om eens wat over een product op te zoeken.

Televisie Mobiel Smartphone

Hoe kan men hier rekening mee houden?

Was er eerst alleen de televisie, later kwam daar in menig huishouden vaak een computer bij. In het begin werden deze twee niet door elkaar gebruikt. Het was computeren óf televisie kijken. Wat een verschil met hoe het nu is in een tijd waarin ook de tablet en de smartphone een grote rol spelen. Dit betekent ook dat er nogal wat verandert voor marketeers, de manier waarop producten gepromoot worden zal logischerwijs anders zijn dan in de tijd van alleen televisie en computer.

Tips

Google geeft naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek ook een aantal tips over hoe men hierop kan inspelen.

Een goede tip die Google geeft is dat het belangrijk is om alle manieren waarop mensen media gebruiken te begrijpen en voor elk kanaal (televisie, PC/laptop, tablet, smartphone) een passende strategie te bedenken. Hiermee wil Google nogmaals aantonen dat deze apparaten dan wel door elkaar worden gebruikt, maar dat ze heel verschillend zijn.

Ook zegt Google dat tijdens het televisiekijken vaak nog een ander apparaat gebruikt wordt. De marketingstrategie voor televisie zou daarom nauw moeten aansluiten bij de marketingstrategie van andere digitale apparaten.

Ten slotte zegt Google dat smartphones de ruggengraat zijn van ons dagelijkse gebruik van schermen. Smartphones worden het vaakst gebruikt en zijn vaak startpunt voor activiteiten op meerdere schermen. Het is volgens Google noodzaak geworden om ‘mobiel te gaan’, oftewel een mobiele website te maken.

Kortom, het is belangrijk om de ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar mee te nemen in marketingstrategieën.
Wilt u het gehele onderzoek van Google lezen?

Wilt u een marketingstrategie laten ontwikkelen, neemt u dan contact met ons op.

Neem contact op

Vragen?