Reputatie GarantieWees bewust van uw online reputatie, meld u aan op reputatiegarantie.nl! Maak GRATIS gebruik van de Online Reputatiemonitor.

Ontwikkelingen Google AdWords

Google is druk bezig nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan het AdWords-programma (zoekmachine adverteren). Universal XS praat u graag bij over de ontwikkelingen.

Google AdWords Express

Voor lokale adverteerders heeft Google onlangs Google AdWords Express gelanceerd. Zoals de naam al doet vermoeden, is het een versie waarmee snel een lokale advertentie kan worden opgesteld. Het enige wat de adverteerder hoeft te doen, is een maandbudget op te geven, een advertentietekst en titel voor de advertentie op te stellen en dit te koppelen aan zijn eigen website of een vermelding bij Google Places. Google verzint vervolgens de zoektermen waarvoor de advertentie wordt vertoond. We zijn daarbij erg benieuwd hoe dit in de praktijk zal gaan werken.

Kortom, maakt u nog geen gebruik van Google AdWords, maar wilt u weten wat het voor uw bedrijf kan betekenen, dan is dit een goede instapmogelijkheid. Op dit moment is Google AdWords Express nog niet beschikbaar in Nederland, maar Universal XS houdt dit in de gaten en zal hier nader over berichten.

Bovenaan versus zijkant-segmentering

Google hoofdeconoom Hal Varian heeft een aantal weken geleden een interessant artikel geschreven over de statistiek ‘Gemiddelde positie’. Eén van de observaties was dat er een groot verschil is tussen de advertenties die op positie 1 boven de zoekresultaten staan en die op positie 1 aan de rechterkant staan. ‘Dit onderscheid is belangrijk, aangezien advertenties die boven de zoekresultaten worden weergegeven over het algemeen aanzienlijk meer klikken ontvangen dan advertenties die aan de rechterkant worden weergegeven.’

Omdat dit verschil zo belangrijk is, heeft Google het nieuwe AdWords-rapportsegment ‘Bovenaan versus zijkant’  in het leven geroepen. Het is daarmee mogelijk om de prestaties voor advertenties die bovenaan zijn vertoond af te zetten tegen advertenties die aan de rechterkant zijn weergegeven.

Dit doet u als volgt:

  1. Selecteer het tabblad ‘Campagne’, ‘Advertentiegroepen’ of ‘Zoekwoorden’ in het AdWords-account.
  2. Klik in de werkbalk boven de gegevenstabel op de knop ‘Segmenteren’.
  3. Selecteer ‘Bovenaan versus zijkant’ in de vervolgkeuzelijst. In de rijen onder uw advertenties worden de resultaten weergegeven.

Directe telefonische ondersteuning

Google biedt bestaande Google AdWords-adverteerders inmiddels ook directe telefonische ondersteuning via het nummer 0900-0400898 (lokaal tarief). Wanneer u direct een vraag aan Google wenst te stellen, kunt u hier terecht. Aangezien het alleen voor bestaande Google AdWords-adverteerders is bedoeld, dient u wel over een Google AdWords-klant-id te beschikken.

Targeting voor tablets

Het is met Google AdWords inmiddels ook mogelijk om de advertenties specifiek te richten op gebruikers die een tablet gebruiken of om juist deze groep uit te sluiten. Je vindt de nieuwe targetingoptie ‘Tablets met volledige browser’ in het gedeelte ‘Netwerken en apparaten’ van het tabblad ‘Instellingen’ in uw AdWords-account.

Google AdWords - Targeting voor tablets

Standaard staat de optie ingeschakeld, maar deze kan desgewenst worden uitgeschakeld wanneer een website bijvoorbeeld niet werkt op een tablet, wanneer deze bijvoorbeeld in Flash is opgebouwd.

Interesse in Google AdWords?

Hebt u door dit artikel interesse gekregen om Google AdWords voor uw bedrijf in te zetten of uw huidige campagne te laten optimaliseren? Neem dan contact met ons op! Ook kunt u altijd een sitescan aanvragen.

Neem contact op

Vragen?